A LucasArts Entertainment Company abban a rendkívül irigylésre méltó helyzetben van, hogy csak ő adhat ki Star Wars játékokat. Ám az akciójátékok terén inkább a konzolokra jellemző külső nézeti játékokat preferálja, szemben az FPS-ekkel (belső nézetű lövök-mint-gép). A "hőskorban", az X-wing és a Tie Fighter sikere után jött ki az első igazi SW FPS, a Dark Forces, ahol egy (kissé Duke Nukem utóérzésű) zsoldos, nevezetesen Kyle Katarn bőrébe bújva harcolhattunk a Birodalom - és annak legújabb hadi gépezetei, a Dark Trooperek ellen. Ugyan technikailag le volt maradva a kortársai (Quake, DN3D) mögött, de története és persze az SW világ miatt mégis kitűnő játék volt.
Kyle Katarn a Dark Forces idején
Utóda, a Jedi Knight már teljesen 3D-s volt, és itt már a Jedik életébe is belekóstolhattunk, ráadásul Kyle közben szakállat növesztett, és némileg megkomolyodott (sajnos a csípős beszólásainak éle is csorbult a DF-hez képest). A JK történetének fő momentuma a "Jedik völgye", egy misztikus hely, amely az erő talán legkoncentráltabb megnyilvánulása. A Jedi Knight több olyan dolgot is felmutatott, ami miatt kitűnt társai közül: például a játék közbeni átvezető mozikban valódi színészeket láthattunk számítógépekkel alkotott hátterek előtt, vagy a játéknak többféle vége is lehetett attól függően, hogy a 'jó' vagy a 'gonosz' erőt követtük a játék alatt.
Kyle Katarn az egyik Jedi Knight videoban
Kicsivel később a LucasArts kihozott egy küldetéslemezt, a Mysteries of the Sith-et, amiben Mara Jade-el keveredünk egy csúnya kis összeesküvésbe. Ugyanakkor ebben az időben kezdett a LucasArts egy lejtőmenetet. Játékai egyre laposabbak és unalmasabbak lettek, ami az eladási számokon is visszatükröződött. Az Ep1 megjelenése után ez a helyzet, ha lehet, még nyilvánvalóbbá vált, így a cég vezetése egy sor változtatást eszközölt az elkövetkező játékokkal kapcsolatban. Így például a következő akciójáték, az Obi-van megjelenése kérdésessé vált, és 'helyette' a Raven csapatnak kiadta a Jedi Knight folytatását. A Raven neve igen jól cseng a játékpiacon, olyan játékokat készítettek, mint a Heretic 2, Soldiers of Fortune vagy a Star Trek - Voyager: Elite Forces, ez utóbbira amúgy többször is utalni fogok, mivel sok a hasonlóság a két játék között.
Kyle a süket kocsmárossal a JK2-ben
Amit már most lehet tudni, hogy a LucasArts-nak eddig a legsikeresebb játéka lett a JK2, így szinte biztosra vehetjük, hogy Kyle története folytatódni fog... A saját véleményem az, hogy jó 3 éve ez az első játék, ami tényleg kiérdemli a STAR WARS logót, és bár sok dolgot kritizálok benne, ez egy olyan játék, aminek minden Star Wars rajongó polcán ott a helye.
Előétel:
A Jedi Knight 2 a Quake 3 kicsit feljavított motorját használja, vagyis bizony gépet kér. Ahhoz, hogy minimális felbontásban játszható legyen, ajánlott egy 400Mhz-es proci, 128MB ram és legalább egy TnT2 vagy G400 szintű kártya. A közepes felbontáshoz már egy 600Mhz-es proci, 192MB ram és egy T&L kártya (GeForce vagy Radeon) szükségeltetik, a maximális részletességhez 1024x768 mellet pedig bizony elkel egy legalább 1Ghz-es proci, 256MB ram és egy (jelenleg) csúcs videokártya, mint a GeForce 3 vagy a Radeon 8500. A játék a winchesteren kb. 600MB-ot foglal, de ha sokat mentegetünk, a 'saves' könyvtár pluszba akár a 100MB-ra is meghízhat a végére...
Az indulás:
Az első dolog, ami feltűnhet, az az, hogy az egy- és a többjátékos módot külön tudjuk elindítani, ja, és ne feledjük, hogy a két mód semmi kapcsolatban nincs egymással, vagyis, a különféle beállításainkat külön-külön mindkettőnél el kell végezni. Az egyjátékos mód indítása után a főmenüben a következőket találjuk: -New: új játékot indíthatunk -Load: egy mentést folytathatunk -Controls: a gombok beállítása -Setup: a grafikai, hang és egyéb opciókat állítgathatjuk itt.
Főmenü
A Controls menüben feltűnhet, hogy az erőket külön gombokra is lehet bekonfigurálni, de lehet közöttük lépkedni is, és egy aktiváló gombbal használni őket. A 'Lightsaber Style' csak később lesz aktuális, amikor már többféle küzdőmódot is megismerünk. A Setup-ban a grafikai részletességet egyszerűen a 'Video Quality'-val tudjuk váltogatni, de persze mi is meghatározhatjuk, hogy milyen felbontásban és milyen részletesség mellet akarunk játszani. A 'More Video' alatt 'Dynamic Lights' a fények/árnyékok valós lekövetését jelenti, a 'Wall Marks' a falakon / padlókon látható lövésnyomokat, míg az 'Anisotropic Filter' egy speciális textúra szűrést jelent, amely a textúrák minőségét javítja. Ezek mindegyike azonban erősen igénybe veszi a videokártyát, tehát ha FPS gondjaink vannak, ezeket lehetőleg kapcsoljuk ki. Az 'Options'-ban a sok, a játékot befolyásoló apróságot állíthatunk: a 'Draw Crosshair' a célkereszt ki/bekapcsolását jelenti, a 'Identify Target' bekapcsolásakor ha a célkereszt valamire mutat, akkor információt kaphatunk róla, míg a 'Slow Motion Death'-nél a célpontok halálakor bekövetkező lassított mozifilm-nézetett sűrűségét tudjuk változtatni. A '3rd Person Lightsaber' és a '1st Person Guns' azt jelenti, hogy lézerkard, illetve egyéb fegyvereknél milyen nézetett használjuk - alapból (amikor mindkettő be van kapcsolva) a kézifegyvereknél 'belső', míg fénykardnál 'külső' nézetbe kapcsol automatikusan a játék.
Főmenü
A történet háttere:
Mintegy 10 évvel járunk az Endori csata után, a Birodalom maradványa, amit a játékban is csak 'Remnant'-nak (jelentése: maradvány...) neveznek még mindig erős a szektorban (hogy melyikben? Az nem derül ki), Kyle és barátnője Jan aféle zsoldosként az Új köztársaságnak dolgoznak, ám Kyle már lerakta a fénykardot, mivel a Jedik Völgyében történtek miatt (Jedi Knight első rész) kicsit megcsömörlött. Mon Mothma éppen egy megbízatást ad nekünk, hogy egy Remnant bázison nézzünk szét, ugyanis erről a bázisról egy gyanús rádióüzenetet fogtak, amelyben a Jedik Völgyét említik.
Dolgozom azon, hogy a Remnant jelzőnek megfelelővé alakítsam a fiúkat.
A látvány kezdete:
Az elején már szembesülhetünk az átvezető részek jellegzetességével, a párbeszédek a játék motorjával vannak megvalósítva, ahol pedig ez nem megoldható (pl. űrjelenetek), ott pedig CGI animációkat láthatunk. Az előbbivel nincs is semmi baj, általában szépen kivitelezettek és igényesek. A gond a CGI-kkel van: egyszerűen felháborító, hogy lehet ilyen gyenge minőséggel kiszúrni a játékosok szemét, az egésznek olyan hangulata van, mintha valaki két nap alatt csapta volna össze, majd az egészet egy nagy tömörítésű és kis méretű file-ba mentette volna. Ezek után én előírnám kötelezően a LucasArts grafikusoknak, hogy nézzék meg egy tehetséges olasz srác, Marco Spitoni által készített fan-moviet, a 'Join the Empire'-t, és megfenyíteni őket, ha ennél rosszabbal hozakodnak elő...
Talán mégse kellet volna megszólni a törzsvendégeket...
Viszont az már az első pályáján máris feltűnhet, hogy a játék grafikája valami csodaszép, a pályák általában igencsak gigászi méretűek (na azért az OFP-tól még messze vagyunk), a textúrák és a fények szépek, a zene ugyebár tökéletes (ez az a dolog, amit egy SW játéknál nem igazán lehet elrontani), a hanghatások pedig felteszik az i-re a pontot. De ne rohanjunk előre, nézzük, mit is látunk:
A HUD-unk viszonylag egyszerű: kép két szélén, alul van egy-egy kijelző, amelyből a bal oldali a pajzsunkat (zöld) és az életerőnket (piros) mutatja. A jobb oldalin pedig a rendelkezésre álló erőt (kék téglalapok félkörben alul), illetve a fegyverünkben lévő lőszert mutatja, kivéve lézerkardnál, ahol a kijelző felső félköre mutatja, hogy melyik küzdőstílus van éppen kiválasztva (sárga: 'normális'; kék: gyors; piros: nagy erejű). A kettő között a tárgyainkat, fegyvereink és a lehetséges erőinket láthatjuk, ha lépegetünk közöttünk.
Úgylátom ég a kezem alatt a munka :)
Nézzük először a fegyvereket:
Sokkoló: Alapfegyver, csak közvetlen közelről lehet használni, de úgy sincs sok értelme, mivel jó párszor meg kell sokkolni valakit, hogy ki is terüljön... Azért jól néz ki a sokkolási effekt :)
Bryar pisztoly: A Jedi Knight első részének alap fegyvere visszatér. Elsődleges módban egy gyenge, de nagyon pontos fegyver, ami a másodlagos tűzgomb nyomva tartására 'gyűjteni' kezdi az erőt, és ha már rendesen fel van töltve a gomb elengedésére egy elég erős lövést ad le.
E-11 Blaster Rifle: A jól ismert rohamosztagos fegyver. Elsődleges módban egy közepesen pontos pisztoly, míg másodlagos módban egy nagyon pontatlan sorozatlövő fegyver. A játék elején abszolút nyerő fegyver, de sajnos nagyon eszi a 'lőszert'...
Bowcaster: Azt hiszem Csubi fegyverét sem kell bemutatni, elsődleges módban egy pontos és erős fegyver, ami a tűzgomb nyomvatartásával energiát gyűjt, hogy legyező alakban max. 5 lövedéket lőjön ki. Másodlagos módban lőve a lövedék max. 3x megpattan a falakon, így mandinerből is célozhatunk. Elég speciális fegyver, de szűk térben másodlagos módban valódi élvezet a használata.
Bowcaster
Distruptor: Elsődleges lövésre egy közepesen erős, pontos fegyver, ám a másodlagos módban bekapcsolhatjuk a célzó távcsövét, és ebben a módban az elsődleges tűzgombot nyomva tartva erősebb lövést adhatunk le - így szabályosan dezintegrálhatjuk ellenfeleinket. A distruptornak van még egy kellemetlen tulajdonsága: fénykardal nem lehet hárítani...
Distruptor üzemszerű használat közben
Heavy Repeater: A JK repeater-jéhez csak hasonlít: elsődleges módban egy közepesen pontos gyorstüzelő fegyver, míg a másodlagos tűzgombra egy energiagránátot lő ki. Erős és jól használható fegyver, bár a másodlagos módja sok gyakorlást igényel.
FC-1: Új játékos, elsődleges lövésre apró nyilakat (fletchetek-et) lő ki, amik közelre nagyon nagy pusztításra képesek, másodlagos módja két pattogó gránátot lő ki, amellyel célozni nem nagyon lehet, de elég szép hatásuk van... Használhatósága kicsit kérdéses, de amúgy nem rossz fegyver.
DEMP2: Egy kifejezetten Droidok elleni fegyver, de embereken is sebez, illetve kis időre megbénítja őket. Elsődleges módban egy sima energiagolyót lő, másodlagos módban több energiát gyűjt, és az így kilőtt lövedék célba csapódva 'robban' egyet, területi hatást kifejtve. Elsősorban a robotfegyverek, AT-ST és társaik ellen használjuk.
PLX-2M: Ez bizony egy rakétavető, elsődleges módban csak simán kilő egy rakétát, míg a másodlagos gomb nyomvatartásával egy vörös kör kezd el kirajzolódni a célkereszt alatti célon, ha teljes lesz, a gomb elengedésével ezt a célt a kilőtt rakéta követni fogja. Ellenfeleinknél roppant kellemetlen fegyver, mert ugye kivédeni nem lehet, és elég markáns sebzéssel rendelkezik. Mi inkább csak a robotok ellen használjuk...
Thermal Detonator: Az ismerős 'kézigránát', mindkét módban igaz, hogy a tűzgomb tovább tartó nyomvatatásával tudjuk messzebbre eldobni, másodlagos módban akkor robban, ha beleütközik valamibe, míg elsődleges módban 5 másodperces késleltetéssel teszi ugyanezt. Nagy rombolásra képes, de óvatosan használjuk, mert ön- és közveszélyes fegyver.
Det Pack: Távirányítású bomba, elsődleges módban lerakjuk, másodlagos módban robbantjuk. Kis taktikával félelmetes fegyver...
Laser Trip Mine: Elsődleges módban ha lerakjuk, egy lézersugár jön ki belőle, ha a lézersugárba bárki belelép, az akna felrobban. A falra is fel lehet rakni!
Tárgyak:
Bacta Canister: 30 életerőt gyógyít rajtunk
Electrobinocular: Távcső, mely energiát fogyaszt - inkább a Distruptor távcsövét használjuk
Light Amplification Goggles: Éjjellátó szemüveg, ami azonban hamar kifogyasztja az energiát
Portable Assault Sentry: Telepíthető automata robotfegyver, hatása igen jó, de sajnos nagyon hamar szét szokták lőni...
Seeker Drone: A Jedik tanulásakor látott automata repülő gömb harci változata, használata esetén körülöttünk fog repkedni, és tüzet nyit minden ellenfélre. Nem túl erős, és sajnos csak rövid ideig segít nekünk - de roppant szórakoztató látni, ahogy velünk harcol.
Az Erő misztériuma:
Itt egy kicsit megállnék, a JK2 legjobban kidolgozott része ugyanis a fénykard vívás és az erők használatának megoldása. Fénykardunk csak a játék első negyede után lesz, és az erőket is csak lassan kapjuk meg, ráadásul az erőknek 3 szintje van, és minden erőből a legmagasabb szintet csak a játék legvégén érjük el. A "Controls" menüben az erőket külön gombokhoz is hozzá lehet rendelni, ezzel pedig éljünk is, és a sűrűbben használtakhoz adjunk meg valami kézre eső billentyűt. A játékban ha a célkeresztnél megjelenik valamin egy kettős kék kör, akkor ott az erőt kell használni, ha pl. egy emberen, akkor feltehetően Mind Trick-hez kell folyamodni, ha egy sziklán, vagy a fal egy darabján, akkor pedig vagy Force Pull, vagy Force Push varázsoljuk el.
Fontos!!! Ugyan a játék cheatnek minősíti, de mindenképpen kapcsoljuk be a 'valós' fénykard küzdelmet: ehhez nyomjuk először egy Shift+0 -át, majd a megjelenő konzolba írjuk be: helpusobi 1 és nyomjunk egy entert, erre ki fogja írni, hogy a csalások be vannak kapcsolva, ezek után írjuk be, hogy g_saberrealisticcombat 1 és ismét enter. Ezek után a fénykardal szabályos mészáros munkát végezhetünk, szétdarabolhatjuk az ellenfeleket.
Egy szétszórt rohamosztagos
Force Push: Az egyik alap-felhasználású erő, amivel nemcsak személyeket tudunk fellökni, de a gránátokat is 'elsöpörhetjük', célszerű egy külön gombra bekonfigurálni. Ahogy magasabb szintre lépünk vele, az előttünk lévő tér egyre nagyobb részére hat.
Force Pull: Magunkhoz ránthatjuk ellenfeleinket, hatóterülete a Force Push-hoz hasonlóan nő a magasabb szinteken.
Mind Trick: Az elmetrükk első szinten csak egy személyre hat, aki 5 másodpercig nem vesz tudomást rólunk, a második szinten 10, a harmadik szinten pedig 15 másodperc a hatóidő, illetve már több célpontra is hat. Az elbűvölt személyeket azonban visszazökkentheti az, ha a közelben pl. valaki lövöldözni kezd.
Force Grip: Vader kedvenc trükkje, első szinten még nem sebez, és használatakor mi sem mozdulhatunk (így nem igazán látom értelmét...), második szinten már sebez is, ha nem is sokat, míg harmadik szinten a sebzés már igencsak szép lesz, ráadásul ekkor már mozoghatunk is, de ne feledjük, hogy a célkeresztnek végig a célszemélyen kell lennie!
Lightning:Egy látványos támadás, ami az elején még csak keveset sebez, és a hatótávja is kicsi, de a végére már méretes területet fog le, és sebzése is tiszteletre méltó.
Heal: Az erővel való gyógyítás annyira nem hatékony, mivel még a 3.-dik szinten is az egész erő elhasználása mellet sem ad túl sok életerőt. A Bacta hatásosabb...
Speed: A legjobban használható erő, külön gombot neki, mert nagyon sűrűn fogjuk használni. Használatakor a külvilág számunkra lelassul, és így kitérhetünk a lövedékek elöl, és sokkal hatásosabban harcolhatunk akár 10x túlerő ellen is. Magasabb szinteken a gyorsulás (vagyis a külvilág 'lassulása') nagyobb mértékű, illetve tovább tart. Amíg a Speed hatása alatt vagyunk, az erő nem regenerálódik.
Jump: Nem lehet külön aktiválni, az ugrás gomb nyomva tartása mellet lép működésbe, és némi erőért cserébe kisebb fajta 'repülésbe' kezdünk. Magasabb szinteken egyre magasabbra ugorhatunk - a force jump-nak van egy olyan változata is, mikor egy fal mellet a fal fele oldalazunk, miközben előre haladunk, és közben nyomva tartjuk az ugrás gombot is, ilyenkor a falra 'fellépve' haladunk tovább pár lépést.
Lightsaber Throw: A fénykard eldobása, alapból a másodlagos tűzgombra lép működésbe, és a gomb nyomvatartásával tovább használhatjuk, sőt, magasabb szinteken irányíthatjuk is. Ám ne feledjük, hogy használata folyamatosan fogy az erőnk, ráadásul védekezni sem tudunk.
A Jedi keze messzire ér
Lightsaber Defence: Alapból működik, ha fénykardal vívunk, ez mutatja, hogy mennyire tudjuk hárítani ellenfeleink támadását. Persze azért illúzióink ne legyenek - egy rakéta kivédését inkább ne eröltessük...
Lightsaber Offense: A fénykard támadás szintén alapból él, és a 3 szint itt 3 vívási módnak felel meg: A 'normális', melyet a jobb oldali kijelző felső félköre sárga színnel jelez az alapértelmezett, ez talán a leglátványosabb. A 'gyors' módot kék színnel jelölik, és nevének megfelelően gyors mozdulatokkal való küzdelmet jelent, viszont emiatt nincsenek széles mozdulatok, vagyis a vívás hatótávolsága kisebb lesz. Végére maradt az 'erős' küzdőmód, aminek a színe a piros, ennél nagy ívű, tehát messzire kinyúló, erős, de lassú támadásokat lehet végrehajtani, ám éppen emiatt valamivel védtelenebbek leszünk a másik két küzdőmódhoz képest.
Geronimo!!!
A játék veleje:
Ahogy már említettem a grafikára nem lesz panaszunk, szépen kidolgozott modellek, és jó minőségű textúrák jellemzik végig a játékot - bár azért a Lambda sikló lehetett volna szebb is :)
Az ellenfelek a nehézségi szinttől függően viselkednek, de már közepes fokozaton is megpróbálnak minket bekeríteni, de pl. visszavonulnak, ha bajban vannak, és persze közben folyamatosan beszélnek. Ez a játék másik nagyon kellemes része, ugyanis jó pár helyen lesz alkalmunk kihallgatni, miről is beszélgetnek a rohamosztagosok, és tisztjeik. Üröm az örömben, hogy ez sajnos nem jellemző a többiekre, tehát két Rodiánt sajnos nem láthatunk egymás között beszélgetni...
A Rodiánoknál ez éveben a fehér jogging a divat
Fordulatokban nem lesz hiány, és jobb, ha felkészülünk mindenre, mintaként azokat a robotokat említhetném, amelyeknek pácélzata a fénykardoknak ellenálló fémből készült - következésképpen valami konvencionálisabb fegyverrel kell elbánnunk velük. Társaink is lesznek: a Bespin-en Lando ismerős emberi, a Jedi akadémián pár tanonc, máskor pedig barátnőnk, Jan segít nekünk.
Fénykardvívás - az élet értelme
Azt nem győzöm eleget mondani, hogy a fénykarddal való küzdelem milyen jól sikerült a játékban. Hogy működik? Nos viszonylag egyszerű, ha a kezünkben a fénykard, akkor az elsődleges tűzgomb megnyomásával tudunk suhintani egyet, hogy miképp, azt azzal határozzuk meg, hogy mozgatjuk az egeret, illetve hogy mozgunk magunk. Ha például balról-jobbra fordulva nyomjuk meg a tűzgombot, egy oldalsó vágást viszünk véghez, ha hátrálunk, akkor hátrafele vágunk vagy szúrunk - minden attól függ, éppen milyen mozgást végzünk. Ennek kitapasztalása nem kis időt igényel, de amikor már egy stílust sikerült kitapasztalnunk, akkor kapjuk meg a következőt, emiatt aztán nehéz megunni a vívást. Gyakorlatilag a játék második felében, amikor már az ember némileg beletanult az erő használatába, és a vívás rejtelmeibe, a játék egyik fő motivációja az lesz, hogy minél látványosabban, változatosabban öljük meg ellenfeleinket.
Kiegyezel döntetlenben?
Lineáris játékmenet: áldás vagy átok?
Sajnos a készítők előző játéka, az Elite Force-al kapcsolatban is ez volt a legkomolyabb kifogásom, és amitől tartottam az be is igazolódott, hogy a JK2 is ebben a stílusban lesz elkészítve... De miről is van szó? Nos a játék abszolút lineáris, gyakorlatilag mindent csak és kizárólag úgy tudunk megcsinálni, a pályákat végigvinni, ahogy azt a készítők megálmodták. A lineáris játékmenet előnye, hogy minden előre megszabható, vagyis pontosan meg van határozva, hogy mi hogyan történjen, hiába akarunk valamit másképp megtenni, nincs rá mód, vagyis ha a játékot egyszer már végigvittünk, nem tartogat újabb meglepetéseket, nincs miért újra végigvinni az egész játékot. A Raven-nél azonban úgy gondolkodtak, hogy így sokkal szórakoztatóbb dolgokat vihetnek a játékba, ami végül is szép: lesz, amikor pl. a hangárajtó kinyitásával a bent levőket az űrbe 'kidobhatjuk', vagy lesz olyan, mikor egy lézerágyúval mi is beszállhatunk az űrharcba, és TIE-ket lövöldözhetünk le. Baj ezzel ott van, hogy nekem jobban tetszik az, ha van választási lehetőségem, mint ahogy a Jedi Knight-ban is volt. Apropó, ez ügyben is visszalépés a JK2: itt akármit is teszünk, nem lehetünk sötét Jedik, nem használhatunk gonosz erőket, és ebből következik, hogy itt csak egyféle végkifejlet van. Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy a JK2 rosszabb, mint elődje, mert nem az, csak hát nekem elvárásaim vannak egy Star Wars játékkal kapcsolatban...
Pályák, avagy miért nem olyan mint....
A fent említett elvárásaim közé tartozik, hogy a játéknak igenis adni kell a Csillagok Háborúja-érzést, és nem csak azért Star Wars játék, mert vannak benne Storm Trooperek és fénykardok. Ezen a téren a JK2 jól is teljesít, meg rosszul is. A pályák mindegyike szépen van kidolgozva, különösen a Yavin-i mocsár és a Bespin-i felhőváros tetszett. Azonban a pályáknak csak a kisebbik hányadán volt olyan érzésem, hogy George Lucas világában járok, és ez különösen azokon a helyeken volt fájó, ahol pedig aztán sütni kellet. Ilyen volt például amikor egy Csillagromboló-fajzat gyomrába járkálunk, a lineáris játékmenet miatt azonban az egész inkább egy hosszú folyosóra emlékeztettet. Ez különösen az egyik helyen volt feltűnő: adva van 4 mágnespályás vasút, ám mind a 4 gyakorlatilag ugyanoda visz....
Nyuszi ül a fűben...
Ennél is rémisztőbb volt a hajó kommunikációs rendszere, amely 3D-ben elhelyezett szobákból áll, amelyek egymással egy erősen hiányos hídrendszerrel vannak kapcsolatban - és ez az egész egy feneketlen mélység felett van! Roppant idegesítő, hogy az ilyen helyeken ugyebár a hajó személyzete dolgozna, akikkel össze is futunk, ám még egy Jedi-nek is csak pixelpontos ugrásokkal sikerül az egyikből helyről a másikra eljutni, akkor ugyan ezt hogy teszik meg ők!? Ebben az a kellemetlen, hogy tényleg látványos a Lara Croft-játékokból ismerős ugri-bugri, de vajon ez pont ide kell? Persze játékszempontból ez csak kötekedésnek minősül, de ezen a ponton belém villant a Galaxy Quest c. film egy részlete, amikor azon elmélkednek, hogy egy űrhajón mit keres egy olyan kis alagút, aminek nincs konkrét célja, csupán az, hogyha azon valaki át akar jutni, akkor azt a lehető leglátványosabban tegye...
Elgondolkodtató játékmenet, vagy valami más...
Az Elite Force még egy okból maradt meg bennem: a pályákon sokszor azon vettem észre magam, hogy csak rohangálok oda-vissza, mert nem tudom, hogy most mit is kéne csinálni, hogy továbbmehessek. Amikor egy fórumon ezt a játék hibájának neveztem, azt a választ kaptam, hogy a fejemet kéne néha másra használni, mint amire szoktam. Hát, ami azt illeti a JK2-ben is sok olyan pont van, ahol bizony nehéz lesz megtalálni a továbbjutás kulcsát, és ebben idegesítő az, hogy a megoldás olykor nem az, ami az adott helyzetben a leglogikusabb. Erre egy példa: Van egy (pontosabban 3) zárt ajtó, amin át kéne jutni, erre a logikus megoldás, hogy fénykardal átvágjuk (ahogy Qui-gon bemutatta az Ep1-ben), Det Pack-al felrobbantjuk, riadót rendelünk el, hogy kinyissák vagy valami ilyesmi. Ám a megoldás az, hogy egy droid segítségével átmegyünk egy kis nyíláson, amit egy energiamező vég (amúgy ezzel az energiamezővel sem tudunk semmit tenni), majd a túloldalról kinyitjuk az ajtót. Pofás nem?
Tehát rossz játék lenne a JK2?
Egy nagy frászt! Minden hibája ellenére is ez egy eszméletlen jó program, látványos, magával ragadó és szórakoztató. De azért jobb ha felkészülsz az akadályokra, és arra, hogy néha vakarni kezded a fejed...
Multi-player:
Manapság szinte öngyilkosság MP nélkül kihozni egy játékot, így aztán a Raven is belerakta a JK2-be az MP-t - ezzel kapcsolatban azonban Deja Vu érzés kerít mindenkit hatalmába, aki játszott korábban az Elite Force-al. Tudniillik ha nem vesszük a fénykardokat és az erőket, akkor tulajdonképpen az EF multiját kaptuk meg. Ez igazából nem baj, és semmi meglepetés nincs benne, hiszen az EF is a Raven gyermeke, és mindkét játék a Quake 3 motorját használja - csak feltűnő a hasonlóság...
Akármennyire is szeretnék, sajnos az MP-nek sem tudok felhőtlenül örülni, annak, aki a Quake-hez van szokva, tetszeni fog a játék, de nekem túl gyors, túl pergő a játékmenet, nincs igazán idő a taktikázásra, rohanni kell, és ölni. A másik ok, mi miatt keserű a szám, az a csapatjáékok esetén a skinek: a piros és a kék csapat skinjei ugyanis ez esetben szó szerint kékek és pirosak - ha tehát te egy rohamosztagos modellt választotál, akkor vagy kék, vagy piros színű leszel. Mondanom sem kell, hogy elég hülyén néz ki egy piros rohamosztagos vagy birodalmi tiszt. Ráadásul azon esetben, ha Feleklő-Birodalom megkülönböztetés is van, akkor a felkelők a kékek és a birodalom a piros - hogy miért? Nos a készítők nem a felkelők és a birodalom jelét vették alapul színválasztásnál, hanem a fénykardok színét, és úgy, hogy a sőtét erőt használók mindig vörös kardal rohangálnak - a végeredmény ezáltal lett olyan, amilyen....
Szegény TK-421 piros páncélban...
A játékmódok többsége ismerős lehet mindenkinek, az FFA a mindenki-mindenki ellen, a Team FFA a csapatjáték, a CTF az ismerős zászlószerzős mód, míg a Caprture the Yasmiri egy olyan CTF, ahol a zászlót a Yasmiri nevű lény helyettesíti, és akinél ilyen van, az nem képes az erőt használni. Ezekben a játékmódokban közös, hogy a fegyvereket, tárgyakat elszórva találjuk a pályán. A Duel már egy érdekesebb mód, ilyenkor ugyanis egyszerre csak 2 játékos játszik aktívan, a többiek csak nézői a párviadalnak, akik aktívak, erővel és fénykardal vívnak meg egymással, majd a győztes a következő körben egy új kihívót kap a passzív játékosok közül.
Piros birodalmi tiszt VS Kék Luke
Be kell valljam, hogy az MP-t a fénykard-párbajok miatt tartom mégis jónak. Roppant látványos és nagyon élvezetes küzdelmeket lehet vívni. Erők terén is találhatunk pár érdekes dolgot, pontosabban új erőket, a 'Seeing' segítségével a falon át is megláthatjuk ki merre jár, az 'Absorb'-al az ellenfeleinktől szívhatjuk el az életerőt, ami egyben minket gyógyít. A 'Dark Rage' a filmekben is látott vad dühöt jelenti: ilyenkor védekezni nem igazán fogunk, de támadásaink ereje hatalmas lesz.
Végszó:
Ahogy már mondtam, a JK2-nek vannak hibái, ám mégis mindenkit lenyűgöz, és jó hosszú időre nyújt páratlan szórakozást - őszintén remélem, hogy a LucasArts ezek után ennél csak jobb programokkal fogja hírnevét öregbíteni...
Cheatek:
A cheatek bekapcsolásához a konzolt hívjuk elő a SHIFT +0 (angol billentyűzet esetén Shift+~) és írjuk be, hogy "helpusobi 1" (macskakörmök nélkül), ekkor visszajelez, hogy a csalások engedélyezve vannak.
A kódok és eredményük: g_saberrealisticcombat 1 : Kötelező bekapcsolni!!! saberColor X : fénykardunk színét állithatjuk be (X = red, orange, yellow, green, blue vagy purple) god : örökélet. Figyelem! Dessan (a gonosz hűllőszerű sith) első feltűnésekor legyen kikapcsolva! noclip : át tudunk lebegni a falakon. Óvatosan használjuk, lehetőleg csak ajtókon átmenésre notarget : az ellenfelek nem vesznek tudomást rólad kill : öngyilkosság give all : minden fegyver, max. életerő és páncél give health : 100% életerő give armor : 100% pajzs give ammo : minden fegyveredhez max. lőszert kapsz fly_xwing : elméletileg egy X-wingel repkedhetünk, de nem sikerült működésbe hozni... drive_atst : Egy AT-ST-be ülhetünk setForceAll X : Az összes Erőt X szintre állitja (X= 1,2 vagy 3)
Linkek: http://www.lucasarts.com/products/outcast/html/default.htm - a LucasArts hivatalos JK2 honlapja http://www.ravensoft.com - a készítők honlapja http://www.jk2files.com/ - különféle kiegészítők, skinek, MOD-ok a játékhoz http://www.jedi-outcast.com/ - egy elég jó kis fanpage sok érdekességgel http://www.fpscentral.hu/ - magyar oldal végigjátszással